Pirmieji narystės ES metai – gamyba auga, tačiau pardavimai atsilieka

Po praeitų metų gegužę įvykusios ES plėtros Centrinės Europos automobilių versle įvyko daug ir įdomių pokyčių. Š iame regione automobilių gamyba sparčiai auga, tačiau pardavimai atsilieka, nes netikėtas naudotų transporto priemonių antplūdis Lenkijoje sudavė skaudų smūgį naujų automobilių rinkai.

Už Š iaurės, Centrinės ir Rytų Europos rinkas atsakingas „General Motors Europe“ vadovas Chrisas Lacey mano, kad prisijungimo prie ES poveikis buvo labai įvairus. Pigia ir kvalifikuota darbo jėga bei vyriausybių teikiama parama Centrinės Europos šalys sugundė daugelį automobilių gamintojų. Per pirmuosius narystės ES metus automobilių gamyba išaugo visose penkiose šalyse, kuriose ir anksčiau buvo gaminamos transporto priemonės: Lenkijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Vengrijoje ir Slovėnijoje. „J.D. Power-LMC“ duomenimis, pirmaisiais narystės metais gamyba padidėjo 8% nuo 1,28 mln. vnt. iki 1,38 mln. vnt.

Kovo mėnesį Čekijoje, Kolino mieste, pradėjo veikti „PSA/Peugeot-Citroen“ ir „Toyota“ bendros įmonės „Toyota Peugeot Citroen Automobile“ (TPCA) gamykla. Iki gegužės pabaigos ji pagamino 11 tūkst. automobilių, o jau pirmąjį kitų metų ketvirtį pradės veikti visu pajėgumu, kuris siekia 300 tūkst. vnt. per metus.

TPCA gamykla Koline (Čekija)

TPCA gamyklos atidarymas yra tik gamybos plėtros šiame regione pradžia – 2006 m. gamyklas Slovakijoje atidarys PSA ir „Kia“, o „Š koda“, „Volkswagen“, „Fiat“ ir „Suzuki“ per artimiausius trejus metus taip pat žada plėsti Centrinėje Europoje esančias gamyklas. Manoma, kad iki 2009 m. Centrinės Europos automobilių gamybos pajėgumai pasieks 2,2 mln. vnt. per metus.

Augant automobilių gamybai, tiekėjai taip pat stengiasi neatsilikti. Pavyzdžiui, vienintelis TPCA ratų tiekėjas „Hayes Lemmerz“ plečia dvi Čekijoje esančias gamyklas. Be to, maždaug 150 km. spinduliu nuo šių gamyklų yra įsikūrę dar du automobilių gamintojai.

Tokios didelės bendrovės, kaip „Volkswagen“, pačios padeda savo tiekėjams didinti gamybos apimtis. „Volkswagen“ Slovakijos pirkimų padalinio vadovas Wolfgangas Rohroffas teigia, kad siekiama išsiaiškinti ir patenkinti ne tik pirmos, bet ir antros bei trečios eilės tiekėjų poreikius. W.Rohroffas mano, kad išsiplėtus ES galima sutaupyti nemažą dalį transportavimo kaštų, nes panaikinus sienas atsirado galimybė pasirinkti bet kurį 400 km spinduliu įsikūrusį tiekėją.

Tiek tiekėjai, tiek ir gamintojai laukė ES plėtros ir tinkamai jai pasiruošė. „Knorr-Bremse“ atstovas Vengrijoje Istvanas Lepsenyi sako, kad pasibaigus įstojimo šventei buvo iškart kimbama į darbą.

Tuo tarpu „Global Insight“ analitikas Nigelas Griffithas patvirtino, kad tokių prastų pardavimų niekas nesitikėjo. Per pirmuosius narystės metus pardavimai išaugo mažose šalyse, tačiau smuko didžiosiose rinkose: Lenkijoje, Vengrijoje ir Čekijoje. Manoma, kad smukimą lėmė keli veiksniai: priešįstojimą į ES kilęs automobilių pirkimo bumas, gamintojų siekiai padidinti kainas iki Vakarų Europos lygio bei pasikeitusi automobilių apmokestinimo ir registravimo tvarka.

Lenkijos ir Vengrijos rinkose sąmyšį sukėlė nevykusios pastangos pakeisti automobilių registracijos mokesčius. Vyriausybės siekė padidinti savo pajamas bei paskatinti atsisakyti senų automobilių ir taip sudaryti palankesnes sąlygas vietos gamintojams. Be to, buvo bandoma priderinti teisės aktus prie ES direktyvų. N.Griffithas mano, kad mokesčių pasikeitimai ir išaugusios kainos atbaidė daugelį potencialių naujų automobilių pirkėjų arba paskatino juos rinktis naudotas transporto priemones. Turbūt geriausias tokios pirkėjų elgsenos pavyzdys yra Lenkija: pernai šioje šalyje naudotų automobilių importas išaugo net 25 kartus: nuo vos 33 tūkst. vnt. 2003 m. iki 828 tūkst. vnt. 2004 m.

Liepa 7, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Analize"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: