Naujieji JAV ekonomiškumo standartai: skausmingos alternatyvos

JAV prezidento B.Obamos vyriausybė tikisi iki 2016 m. šioje šalyje parduodamų automobilių vidutines degalų sąnaudas sumažinti iki vos 6,6 ltr./100 km, nors šiemet jos sudarys per 9,3 ltr./100 km. Pagal šį planą, automobiliai bus suskirstyti į kategorijas pagal jų ratų sudaromą stačiakampį: didesniesiems bus leidžiamos kiek didesnės už vidutines sąnaudos, o mažesniesiems teks pasitempti labiau. Manoma, kad už mažesnes nei reikalaujama degalų sąnaudas, elektrinių ir hibridinių variklių, turbinų, saulės baterijų bei adaptyvių tempomatų naudojimą gamintojai galės gauti kreditus, kuriuos turbūt bus galima panaudoti kompensuojant neekonomiškų modelių, pavyzdžiui, visureigių ir pikapų, sudaromą normatyvų perviršį.

Nepaisant tokio ambicingo degalų sąnaudų mažinimo tikslo, JAV gatvės veikiausiai netaps panašios į Europos, kur vyrauja maži ir kompaktiniai automobiliai ir tik laikas nuo laiko pralekia vienas kitas visureigis. Analitikai pastebi, kad ir 2016 m. JAV pirkėjai rinksis panašius automobilius kaip šiandien, tačiau laukiama nemažų technologinių pokyčių. Be abejo, šis laikotarpis bus sunkus ir gamintojams, ir pirkėjams, nes diegdami modernius variklius bei naujas technologijas ir siekdami išvengti staigaus kainų šuolio jie galbūt apkarpys komforto įrangą.

“Ford Explorer”

B.Obamai paskelbus naująją degalų sąnaudų mažinimo programą, specialistai per artimiausią dešimtmetį JAV prognozuoja nemažai pokyčių. Pirmiausiai, čia smarkiai sumažės V-8 variklių pasiūlą, o jų kaina smarkiai išaugs. Gamintojams teks ieškoti daugiau galimybių mažinti kaštus, nes papildomų išlaidų pareikalaus turbinų ar hibridinių sistemų diegimas. Baltieji rūmai optimistiškai prognozuoja, kad 2016 m. automobiliai vidutiniškai pabrangs vos 1,300 dolerių (3,200 Lt). Be to, vyriausybei skatinant alternatyvių varikių naudojimą, išpopuliarės hibridiniai, elektriniai ir galbūt dyzeliniai agregatai.

Degalų sąnaudų mažinimo technologijos jau yra parengtos naudoti, tačiau jos padidins gamybos kaštus. Pavyzdžiui, benzininį variklį keičiant dyzeline jėgaine degalų sąnaudas galima sumažinti 25-30%. Kolektorinį įpurškimą keičiant tiesioginiu ir panaudojus turbiną galima sutaupyti iki 12% degalų, o automatinę dėžę pakeitus dvigubos sankabos transmisija – iki 10% degalų. Kitos priemonės nėra tokios efektyvios, pavyzdžiui, nenaudojamų cilindrų deaktyvavimo sistema degalų sąnaudas leistų suamžinti 7%, kintamas vožtuvų valdymas – 5%, „Stop-start“ sistema – 5%, o keturių laipsnių pavarų dėžę pakeitus penkių laipsnių transmisija sutaupytume tik 3-4% degalų.

“Chevrolet Cruze”

„Hyundai Motor America“ vadovas Johnas Krafcikas tikina, kad „Hyundai“ automobilių degalų sąnaudos iki 2015 m. pasieks 6,7 ltr./100 km. „Hyundai“ ketina pasiūlyti elektrinių bei hibridinių modelių bei naudoti mažesnius variklius, turbinas ir tiesioginio įpurškimo sistemas. Vadovas dar pernai teigė, kad tai bus nelengva užduotis, tačiau tvirtino manąs, kad pirmavimas ekonomiškumo srityje yra puikus būdas pagerinti markės įvaizdį.

„American Honda Motor“ viceprezidentas Johnas Mendelis mano, kad „Honda“ modelių gama nesikeis išesmės. Jis taip pat pastebėjo, kad didelių visureigių ir pikapų savo gamose neturinčioms markėms bus sunkiau atitikti naujuosius normatyvus, nes sąnaudas reikės sumažinti maždaug iki 6,2 ltr./100 km.

“Chevrolet Malibu”

Už rinkodarą ir reklamą atsakingas „General Motors“ valdybos vicepirmininkas Bobas Lutzas pastebi, kad kai kurių naujų modelių įpėdiniai bus gerokai mažesni už savo pirmtakus. Pavyzdžiui, naujoji „Impala“ bus panašaus dydžio kaip dabartinis „Malibu“, o naujos kartos „Malibu“ taip pat atitinkamai sumažės. Naujosios taisyklės leistinas degalų sąnaudas nustato pagal automobilio dydį, tad jos bus nepalankios mažus ir galingus automobilius gaminančiam „Porsche“.

„IHS Global Insight“ prognozuoja, kad V-8 variklius turinčių automobilių dalis, dabar siekianti 20%, kasmet iki 2014 m. mažės po vieną procentinį punktą. „IHS Global Insight“ techninių tyrimų vadovas Paulas Lacy mano, kad tada V-8 variklių dalis nusistovės, nes „Ford Motor“ ir „General Motors“ naujos kartos pikapams ketina naudoti V-8 dyzelinius agregatus. P.Lacy mano, kad šių gamintojų nauji pikapai bus trumpesni ir lengvesni, o lengvieji pikapai tiek estetiškai, tiek ir funkciškai bus labiau atskirti nuo sunkiųjų. Toks žingsnis turėtų sumažinti jų degalų sąnaudas, o funkcionalumas beveik nenukentės.

Didelius rėminius visureigius jau dabar keičia nešantįjį kėbulą bei priekinių varomų ratų pavarą turintys taip vadinami „plentiniai“ visureigiai su V-6 agregatais. P.Lacy pastebi, kad naujų V-6 agregatų galia nenusileis senesniems V-8 varikliams. Rėminės konstrukcijos „Ford Explorer“ jau kitąmet sulauks lengvesnio kėbulinio įpėdinio, kuris turės keturių bei šešių cilindrų variklius. „Ford“ produktų vadovas Derrickas Kuzakas pastebi, kad keturių cilindrų jėgainę galbūt bus galima užsakyti ir F-150 pikapui.

“Jeep Wrangler Unlimited”

Norėdami įvykdyti naujus reikalavimus gamintojai turės pasiūlyti ir patrauklių mažų automobilių, tačiau „Edmunds.com“ automobilių bandymų vadovas Danas Edmundsas pastebi, jog pernelyg daug amerikiečių sąvoka „mažas automobilis“ vis dar yra „pigaus automobilio“ sinonimas, tad gamintojams teks pasirūpinti dailia mažylių išvaizda, turtinga komplektacija ir gerais techniniais rodikliais. Kitų metų pradžioje „Ford Motor“ amerikiečiams pasiūlys „Fiesta“ modelį, o vėliau debiutuos ir naujos kartos „Focus“. Dar vėliau kitapus Atlanto pasirodys ir vienatūris „C-Max“ bei visureigis „Kuga“. „Chrysler“ mažų automobilių gaus bendradarbiaudama su „Fiat“, o „General Motors“ 2010 m. pavasarį pristatys korėjietišką „Chevrolet Cruze“ sedaną.

Apibendrinant galima pastebėti, kad už degalų sąnaudų mažinimą galiausiai teks sumokėti pirkėjams, o gamintojams teks nelengva užduotis įtikinti amerikiečius, kad ir maži automobiliai gali būti patrauklūs.

Liepa 21, 2009   Įrašas priklauso rubrikai "Analize"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: