Naujasis automobilių gamybos milžinas: privalumai ir problemos

Slovakijos pastangos tapti automobilių gamybos centru susilaukė neįtikėtinos sėkmės, tačiau šalies vyriausybei darosi vis sunkiau tesėti gamintojams duotus pažadus.

Slovakijos vyriausybė investicijas į automobilių pramonę pasirinko kaip atsvarą merdėjančiam sunkiosios ginkluotės gamybos sektoriui ir šis sprendimas davė puikių rezultatų. Bratislavoje esanti „Volkswagen“ automobilių ir transmisijų surinkimo gamykla šiuo metu auga kaip ant mielių, o kitąmet Slovakijoje turėtų atsidaryti dar dvi gamyklos: „PSA/Peugeot-Citroen“ kompleksas Trnavos mieste ir „Kia“ gamykla Zilinoje. Be to, Pietų Korėjos bendrovė „Hankook Tires“ centrinėje šalies dalyje planuoja statyti padangų gamyklą.

Slovakijos „VUB Bank“ apskaičiavimais, per trejus metus „Volkswagen“, PSA ir „Kia“ gamyklų bendros gamybos apimtys pasieks 800 tūkst. automobilių per metus. Tokių atveju Slovakija pirmautų pagal pagaminamų automobilių kiekį vienam gyventojui: šioje šalyje gyvena 5,4 mln. žmonių, todėl tūkstančiui gyventojų tektų 149 pagaminti automobiliai. Be to, laikui bėgant gamybos apimtys turėtų dar labiau išaugti.
Pralaimėjusios varžybas dėl „Kia“ gamyklos statybos Čekija ir Lenkija protestavo, tvirtindamos, kad Slovakijos vyriausybės pasiūlytos nuolaidos viršija ES leidžiamas normas. Slovakija ginasi teigdama, kad tuomet ji dar nebuvo ES narė.

Slovakija

Vis dėlto Slovakija nespėja vykdyti savo pažadų dėl gamykloms reikalingos žemės išpirkimo ir infrastruktūros išvystymo. Zilinos gamyklai reikalingos žemės išpirkimas sukėlė daug galvos skausmo šalies vyriausybei ir tapo tikru saldainiuku opozicinėms partijoms. Slovakijos vyriausybė buvo priversta daugiau nei dvigubai sumokėti tiems žemės savininkams, kurie nesutiko iškart perleisti savo sklypų. Š iems užsispyrėliams už kvadratinį metrą žemės vyriausybė mokėjo po 350 kronų (31 Lt), tuo tarpu išpradžių buvo siūloma tik 148 kronos (13 Lt). Suformuotą sklypą Slovakijos vyriausybė 99 metams išnuomos „Kia“ gamyklai.

Kita rimta problema yra infrastruktūros trūkumas. Gegužės pabaigoje buvo pradėta tiesti kelias ir geležinkelio atšaka, jungianti gamyklą su Zilinos miestu. Taip pat reikia nutiesti greitkelius, jungiančius gamintojus su tiekėjais. Tai itin aktualu „Kia“, nes į apie 180 km į šiaurės rytus nuo Bratislavos esančią gamyklą veda tik vingiuotas dviejų juostų kelias.

Slovakijos ekonomikos ministras Pavolas Rusko pažadėjo, kad kelias bus nutiestas 2006 m, kuomet ši gamykla pradės veikti. Be to, jis patikino „Hankook Tires“, kad iki 2007 m. bus nutiestas naujas kelias tarp Bratislavos ir Ledece miesto. Tuo tarpu šalies transporto ministras mano, kad kelio į Ziliną nepavyks nutiesti laiku, o kelias į Ledece miestą bus paprastesnis nei buvo žadėta.

Zilinos meras Janas Slota tvirtina, kad šie trukdžiai pakenkė miesto ekonomikai, nes keli dideli „Kia“ tiekėjai nusprendė vengti šio regiono ir statyti gamyklas netoli Trnavos. „Kia“ tikisi, kad nepaisant įvairių trukdžių gamyklą pavyks atidaryti 2006 m. pabaigoje.

PSA gamykla Trnavoje pradės veikti kitų metų viduryje. Pirmieji čia gaminami modeliai bus paremti vadinamąją pirma PSA platforma, kurios pagrindu sukurti „Citroen C1“, C3, „Peugeot 1007“ ir būsimasis 207 modeliai. Trnavos miestas yra tik apie 40 km nuo Bratislavos, todėl PSA naudojasi „Volkswagen“ tiekėjų paslaugomis bei varžosi su juo dėl darbo jėgos.

Slovakijos užsienio investicijų agentūros SARIO duomenimis, šalyje pradėjus veikti „Kia“ ir PSA gamykloms, automobilių sektoriuje dirbančiųjų skaičius per artimiausius ketverius metus išaugs nuo 55 tūkst. iki 100 tūkst. Pasak „VUB Bank“ ekonomisto Zdenko Stefanideso, darbininkų trūkumo kol kas nėra, tačiau reikia juos apmokyti.

Darbuotojų mokymo srityje pirmauja PSA, kuri specialiai apmokymo programai „Trade Campus“ skyrė 39 mln. eurų (135 mln. Lt). Pagal šią programą bus parengtą 50 mokytojų slovakų, kurie apmokys 3,5 tūkst. PSA darbininkų bei tiekėjų gamybinį personalą.

Z.Stefanidesas teigia, kad siekiant sukurti patrauklias sąlygas investuotojams buvo padarytos pataisos darbo kodekse. Be to, šalyje netaikomi progresyviniai mokesčiai.

Rugpjūtis 8, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Analize"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: