ES neleis įvesti apribojimų naudotų automobilių importui į naująsias nares

Europos Komisija (EK) reikalauja, kad Čekijos vyriausybė atšauktų naudotų automobilių importo apribojimus. EK šios šalies vyriausybei skyrė du mėnesius, per kuriuos ji turi pagrįsti importo barjerų būtinumą. Manoma, kad šis prieštaravimas paskatins diskusijas, kaip naujosios ES narės galėtų kontroliuoti automobilių paklausą.

Čekijos importo barjerai prieštarauja EK ilgalaikiams stabilumo ir tolygaus augimo tikslams. Tuo tarpu Čekijos vyriausybė, automobilių gamintojai ir dileriai nori išvengti trumpalaikio naujų automobilių rinkos iškraipymo, sumažinti aplinkos taršą ir padidinti transporto priemonių saugumą.

“Š koda Octavia”

Praeitų metų gegužę į ES įsijungus dešimt naujų narių, išnyko ir automobilių importo apribojimai, kurie Lenkijoje, Čekijoje ir Vengrijoje protegavo vietinius gamintojus: „Š koda“ Čekijoje, „Suzuki“ Vengrijoje bei „Fiat“, „Opel“ ir FSO Lenkijoje.

Išnykus barjerams ir atsivėrus sienoms, naujųjų ES narių gyventojai pradėjo masiškai pirkti naudotus automobilius Vakarų Europoje. Lenkijoje naudotų automobilių importas išaugo nuo 330 tūkst. vnt. 2003 m. iki 820 tūkst. vnt. pernai. Tuo pat metu naujų automobilių pardavimai šioje šalyje nusmuko per 10% iki 318 tūkst. vnt. Beveik trys ketvirtadaliai Lenkijoje esančių naudotų automobilių yra senesni nei 10 metų. Lenkijos automobilių rinkos tyrimų bendrovės „Samar“ analitikas Rafalas Zaglewskis teigė, kad vyriausybė paprasčiausiai nieko negalėjo padaryti ir šalį užplūdo senų automobilių banga.

Atsivėrus sienoms, naujų automobilių pardavimai nusmuko ir Čekijoje. Š ių metų sausio-vasario mėnesiais naudotų automobilių importas išaugo net 33% iki 17 tūkst. vnt., vidutinis į šalį įvežamų automobilių amžius buvo 6,4 m. Per tą patį laikotarpį naujų automobilių pardavimai išaugo tik 1,8% iki 16,488 vnt.

EK viceprezidentas bei pramonės komisaras Giunteris Verheugenas ir EK prezidentas Jose Manuelis Barroso

Čekijos automobilių importuotojų asociacijos valdybos narys ir „Nissan“ atstovybės vadovas Lubomiras Tvardikas teigė, kad susirūpinti reikia dėl automobilių saugumo. Anot jo, jei šalis bus priversta atšaukti importo apribojimus, Čekijos autoparko amžius dar labiau išaugs.

EK grasina pradėti teisinį procesą priešČekiją dėl prekybos barjerų su ES šalimis kūrimo. Priešpat įstodama į ES, Čekija įvedė 5 tūkst. kronų (578 Lt) muitą naudotiems automobiliams ir apribojo į šalį įvežamų transporto priemonių amžių iki 8 metų asmeninės ir 5 metų komercinės paskirties automobiliams. ES teisės aktai draudžia įvairius prekybos suvaržymus, nebent yra labai svarios ir teisiškai pagrįstos politinės priežastys.

EK atstovas spaudai teigė, kad paprasčiausiai norima sukurti laisvą ekonominę erdvę. „PricewaterhouseCoopers“ Čekijos padalinio mokesčių ir teisinių klausimų ekspertė Petra Safkova sakė, kad Čekija yra įsitikinusi importo suvaržymų teisėtumu ir rengiasi apginti savo poziciją.

Anot EK, Čekijos importo barjerai yra bereikalingi ir neproporcingi laisvo naudotų automobilių judėjimo ES erdvėje suvaržymai. Be to, Čekijos vidaus rinkoje nėra jokių automobilių amžiaus ribojimų ir dauguma šioje šalyje eksploatuojamų transporto priemonių yra gana senos – autoparko amžiaus vidurkis siekia 13,5 metų. EK viceprezidentas ir pramonės komisaras Giunteris Verheugenas teigė, kad EK siekia sukurti vieningą ES rinką.

Gegužė 12, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Analize"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: