„DaimlerChrysler“ siekis tapti pirmuoju lieka tik iliuzija

Praėjus dešimčiai metų po „DaimlerChrysler“ valdybos pirmininko Juergeno Schremppo iškelto tikslo tapti didžiausiu pasaulyje automobilių gamintoju Vokietijos-Amerikos bendrovė susiduria su rimtomis problemomis. Be to, šįkart sunkumai kamuoja ne kurį nors antraeilį grupės padalinį, o pagrindinę „Mercedes-Benz“ markę. Skeptikai tvirtina, kad „DaimlerChrysler“ turėtų atsisakyti šalutinių padalinių ir vėl tapti „Daimler-Benz“. Anot jų, bendrovė nesugeba suvaldyti daug skirtingų pasaulinių markių.

Balandžio mėnesį įvykusiame akcininkų susirinkime buvo pritarta J.Schremppo pozicijai, tačiau dėl prastų finansinių rezultatų „DaimlerChrysler“ kritikuoja ne tik individualūs investuotojai, bet ir profesionalūs fondų valdytojai. „Union Investment“ fondo atstovas Thomas Meieris gamintoją palygino su varikliu, kurio vienas cilindras niekada neveikia.

Tuo tarpu J.Schremppas interviu Vokietijos savaitraščiui „Der Spiegel“ tvirtino, kad pernai „DaimlerChrysler“ pelnas smarkiai išaugo ir bendrovės finansinė padėtis yra nepriekaištinga. Pasak vadovo, pernai gerai sekėsi finansinių paslaugų bei komercinių automobilių padaliniams, o „Chrysler“ pelnas išaugo net 1,9 mlrd. eurų (6,6 mlrd. Lt). J.Schremppas tikino, kad 1,7 mlrd. eurų (5,9 mlrd. Lt) pernai siekęs „Mercedes-Benz“ veiklos pelnas tikrai padengia kapitalo kaštus. 2004 m. „DaimlerChrysler“ pardavimai sudarė 142,1 mlrd. eurų (490,6 mlrd. Lt), o pelnas siekė tik 2,5 mlrd. eurų (8,6 mlrd. Lt).

Juergenas Schremppas

J.Schremppas tikėjosi prie „Mercedes-Benz“ prijungti JAV bei Azijos markes ir taip sukurti visas tris pagrindines rinkas apimančią automobilių verslo imperiją. Kartu su finansinių paslaugų bei komercinių automobilių padaliniais šis monstras turėjo aplenkti „General Motors“, „Toyota“ bei „Ford“ ir tapti didžiausiu pasaulyje automobilių gamintoju. Iki 2000 m. bendrovė įsigijo „Chrysler“ grupę bei nusipirko 37,3% „Mitsubishi“ ir 10,5% „Hyundai“ akcijų. Būtent 2000 m. „DaimlerChrysler“ pajamos ir pelnas buvo didžiausi per visą J.Schremppo kadenciją.

J.Schremppas iki šiol neatsisako savo svajonės, tačiau pardavęs „Mitsubishi“ ir „Hyundai“ akcijas „DaimlerChrysler“ prarado savo pozicijas Azijoje. Be to, šiuo metu rimtos problemos kamuoja ir pagrindinę „Mercedes“ grupę: reprezentacinė „Maybach“ markė parduoda vos pusę planuojamo automobilių kiekio, reikia rimtai restruktūrizuoti chroniškai nuostolingą „Smart“ markę, įstrigo bendradarbiavimas su „McLaren“, o „Mercedes-Benz“ įvaizdį gadina kokybės problemos.

Vartotojų pasitenkinimo tyrimuose „Mercedes-Benz“ kokybės problemos paaštrėjo 2003 m. pasirodžius techniškai sudėtingam E klasės modeliui. Pernai „DaimlerChrysler“ atšaukė 680 tūkst. automobilių, o šiemet – net 1,3 mln. vnt. Neseniai atliktame JAV vartotojų pasitenkinimo tyrime E klasės „Mercedes-Benz“ buvo išrinktas daugiausia problemų keliančiu modeliu. Ne ką geriau pasirodė ir C klasės bei ML modeliai. T.Meieris mano, kad brangūs prestižiniai automobiliai turėtų pasižymėti ir nepriekaištinga kokybe.

E klasės “Mercedes-Benz”

Didelės problemos kamuoja ir „Smart“ bei „Maybach“ markes. Visuomet nuostolingai veikusio „Smart“ restruktūrizacija atsieis 1,2 mlrd. eurų (4,1 mlrd. Lt). J.Schremppas dabar tikisi, kad iki 2007 m. ši markė pagaliau taps pelninga. Bus palikti tik du „Smart“ modeliai, „ForTwo“ ir „ForFour“, o pati markė labiau integruota į „Mercedes-Benz“ struktūrą.
Pastaruoju metu atšalo santykiai su „McLaren“. „Mercedes Car Group“ vadovui Eckhardui Cordesui atsisakius dalyvauti P8 projekte, „McLaren“ nusprendė jį tęsti viena. P8 projektas numato sukurti SLR superautomobiliui artimą modelį.

Pernai „Chrysler“ dirbo pelningai, tačiau tai gali būti tik trumpalaikis efektas pasirodžius populiariems „Chrysler 300C“ bei „Dodge Magnum“ modeliams. Manoma, kad dėl būsimų mažesnių ir konservatyvesnių modelių „Chrysler“ augimo tempai gali sulėtėti.

„DaimlerChrysler“ atsisakė Azijos markių akcijų, tačiau su šio regiono gamintojais vykdo bendrus projektus. Pavyzdžiui, kartu su „Hyundai“ kuria variklį vidutinio dydžio modeliams, o „Smart“ su „Mitsubishi“ kartu kuria mažą trijų cilindrų agregatą, kuriuo domisi ir „Nissan“. Be to, „Mitsubishi“ „Dodge Dakota“ pagrindu gamina visureigį „Raider“.

„DaimlerChrysler“ planai Kinijoje yra gana kuklūs. Š iuo metu „Beijing Jeep“ gamykloje jau gaminami „Vito“ ir „Sprinter“ mikroautobusai, o šiemet čia bus pradėti gaminti ir C bei E klasių modeliai.

J.Schremppas ragina turėti kantrybės ir tikina, kad bendrovė yra pajėgi išspręsti iškilusias problemas. Vis dėlto tikslas tapti didžiausiu pasaulyje automobilių gamintoju atrodė daug realesnis iškart po „Daimler-Benz“ ir „Chrysler Corp.“ susijungimo.

Liepa 20, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Analize"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: