Žvelgdami į ateitį gamintojai svarsto net 7 degalų alternatyvas

Turbūt didžiausi įprastam benzinui bei dyzelinui alternatyvių degalų pranašumai yra mažesnė aplinkos tarša ir didesnis ekonomiškumas. Naudojant modernų kurą, efektyviau išnaudojama energija ir mažiau teršiama aplinka. Š iuo metu intensyviai tyrinėjamos 7 alternatyvaus kuro rūšys.

Vandenilis yra vertinamas gan prieštaringai, tačiau šiuo metu tai yra bene daugiausiai žadanti kuro alternatyva. Vandenilis yra vienas išpagrindinių visatos cheminių elementų, todėl jo kiekis yra praktiškai neribotas. be to, jis visiškai švarus – į aplinką išmetami paprasčiausi vandens garai.

Dujinės ar skystos formos vandenilis gali būti naudojamas įprastinuose vidaus degimo varikliuose. Š is kuras turi tris kartus daugiau energijos nei benzinas, tačiau jo tankis, net ir suspaudus, yra pastebimai mažesnis. Be to, vandenilio gavybai reikia sunaudoti daug elektros energijos.

“BMW H2R”

Po 25 metų intensyvių vandenilio panaudojimo tyrimų BMW sukūrė vandeniliu varomą futuristinį automobilį su V-12 varikliu, kuris sumušė keletą greičio rekordų. Š iuo metu didžiausia problema yra vandenilio gavyba bei jo paskirstymas. Tradicinis vandenilio gavybos būdas išiškasenų yra energetiškai neefektyvus, todėl gamintojai tiria būdus išgauti vandenilį išatsinaujinančių šaltinių, pavyzdžiui, saulės ar branduolinės energijos. „General Motors“ atstovo teigimu, pusę viso reikalingo vandenilio galima gauti išgamtinių dujų, o kitą pusę – išvandens ir branduolinės energijos. Anot jo, Europoje per metus pramonės reikmėms pagaminama 1,8 mln. tonų vandenilio, pusės šio kiekio užtektų net 4,5 mln. automobilių.

Ypač daug lėšų reikėtų vandenilio paskirstymo infrastruktūrai sukurti. Skystas vandenilis gali būti pumpuojamas vamzdžiais, bet tokiu atveju jį reikėtų atšaldyti iki -253C. Be to, net ir esant 250 bar slėgiui vandenilis nėra tanki energijos forma. Vandenilio pervežimui reikėtų 10 kartų daugiau sunkvežimių nei benzinui. Vandenilis yra labai lakus, nes maži jo atomai prasiskverbia net per cisternų sieneles.

Vandenilio naudojimas automobiliuose smarkiai pakeistų šio kuro gavybos pramonę ir sukurtų daug naujų darbo vietų.

Biokuro, suskystintos biomasės (BTL, Biomass-to-liquid) ir spirito naudojimas varikliuose mažai teršia aplinką, kadangi šios degalų rūšys gaminamos išanglies dioksidą naudojančių augalų. Tačiau jų gavybai reikia daugiau energijos nei benzinui ar dyzeliniam kurui. ES ragina naudoti dyzelino ir biokuro (5,75%) mišinį, nes tai padėtų sumažinti į aplinką išmetamų žalingų dalelių kiekį.

“BMW H2R”

Turbūt didžiausias biokuro trūkumas yra dideli jo gavybos kaštai. „Volkswagen ir „DaimlerChrysler“ remiamas Vokietijos inžinierius Wolfgangas Bodo sukūrė pigesnį būdą biokurui išgauti ir atidarė eksperimentinę gamyklą Freiberge, Vokietijoje, tačiau net ir ten pagaminto biokuro kaina dėl masto ekonomikos nebuvimo yra du kartus didesnė nei dyzelino.

Išcukranendrių gaminamas spiritas dėl naftos krizės aštuntajame dešimtmetyje tapo populiaria kuro rūšimi Brazilijoje. 1985 m. net 40% šio šalies automobilių buvo varomi metanoliu, tačiau benzino kainoms nukritus metanolio paklausa sumažėjo ir kainos smarkiai išaugo. Š iandien apie 40% (4 mln. vnt.) automobilių Brazilijoje naudoja spirito (25%) ir benzino (75%) mišinį.

Suskystintas dujų ir žibalo mišinys (GTL, Gas-to-liquid) naudojamas kaip pakaitalas dyzelinui, nes leidžia smarkiai sumažinti dyzelinių variklių taršą. „Shell“ koncernas šiuo metu stato GTL kuro gamyklą Katare.

Sintetiniais degalais dažnai vadinami įvairūs dyzelino ir benzino bei alternatyvių kuro rūšių mišiniai, pavyzdžiui, dyzelino ir biokuro mišinys. Sintetinis kuras padeda sumažinti į aplinką išmetamų teršalų kiekį.

Suslėgtos gamtinės dujos (CNG, Compressed Natural Gas) yra itin praktiška ir efektyvi degalų rūšis. Gamtinių dujų ištekliai yra dideli, bet, anot specialistų, iki 2060 m. ir jie gali išsekti. CNG privalumas prieškitas kuro rūšis yra mažesnis į aplinką išmetamo anglies dioksido kiekis. Gamtinių dujų naudojimą propaguojančios organizacijos „DutCH4“ atstovas teigė tikįs, kad iki 2020 m. pusė viso sunaudojamo alternatyvaus kuro sudarys gamtinės dujos ar išjų pagaminti produktai.

Beveik visi Europos gamintojai siūlo gamtinėmis dujoms varomus modelius. Daugumai jų tinka ir benzinas, ir dujos, tačiau tokie varikliai aplinką teršia labiau nei varomi vien tik dujomis.

Suskystintos naftos dujos (LPG, Liquefied Petroleum Gas) yra šalutinis naftos gavybos produktas. Š is itin sprogus kuras neretai yra draudžiamas tuneliuose ar gyvenvietėse. Kadangi LPG charakteristikos yra kitokios nei dyzelino, abiems kuro rūšims skirti varikliai yra neefektyvūs. Pastaruoju metu LPG populiarumas Europoje mažėja: 2001 m. Olandijoje buvo 360 tūkst. LPG varomų automobilių, o 2003 m. – 250 tūkst.

Sausis 6, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Tendencijos"



Komentarai

  • pasol

    viska valdo pinigai bei itaka pasauliui kaput .kazin ar pasaulis sulauks kai bus pradetas naudoti viuomenije vandenilis

  • as

    lietuva an tiek atsilikus, kazin ar musu anukai naudosis ekologiska energija

  • optimistas

    niekas negalvoja apie kitas galimybes o ju tikrai yra ir jos yra paprastesnes visi labai sudetingai galvoja ir kure, tingi pasiziureti aplink save, as manau kad naudojamos netos iskasenos yra tokiu kurios padarytu perversma visame pasulyje tik zmones megsta sudetingai mastyti .

  • optimistas

    manau kad su tam tikrom salygom butu galima nurungti nafta tam tikrose srityse ir kiltu karai jei tas pavyktu nes salys tokios kaip rusija ar kitos naftos magnates nebeuzdirbtu tokiu pajamu .

  • Hernan

    Štai ?ia nor??iau truput? paisign?yti, ne taip viskas paprasta. D?l vandenilio tai, saky?iau yra skambios fraz?s, bet jo kaip nebuvo, taip ir nebus, maž? mažiausiai dar kok? pusšimt? met?.Tuo tarpu elektros ir hibridai turi du gerus dalykus, neskaitant to, kad neišmeta CO2 (kur? išmeta aišku tiesiog kitose vietose elektrin?se ir pan.):1. Aukštas pikinis galingumas ant to dabar ir žaidžia hibrid? gamintojai, kad su 100AG galima važiuoti vos ne taip, kaip su 200. Tiesiog pertekli? galios duoda akumuliatoriai. Ir tai aktualu visur, ne tik miestuose. Sunki?jam transportui, beje, tai dar svarbiau, kad ir d?l žymiai supaprastinto energijos perdavimo ir sukimo momento valdymo d?l šios priežasties šilumvežiai hibridiniais daromi jau keliasdešimt met?.2. Energijos gr?žinimas, pvz., stabdant, kai elektros variklis gali veikti kaip generatorius. ?ia, beje, išvis daug galima pasiekti teoriškai visa sunaudojama energija tekt? trin?iai, o jei ši maža tai tos energijos s?naudos labai art?t? prie nulio. Ypa?, kai kelias pakankamai geras, o greitis nedidelis (t.y., aerodinaminiai nuostoliai maži). Galim ?sivaizduoti, kaip mašina mieste sueikvoja vos litr? 100km.Šiaip manau, kad gan?tinai kardinalus pokytis ?vyks, kai paraleliai akumuliatoriams ar vietoj j? prad?s naudoti superkondensatorius (keista, kod?l iki šiol neprad?jo, dar žr. Google, supercapacitor) pas juos NK siekia netoli 100 proc., šaltis jiems nesvarbus, o gali? gali duoti faktiškai neribotai, o pasikrauti per kelias sekundes. Aišku, talpa jie gerokai atsilieka nuo akumuliatori?, bet kalbant apie hibridus, aktuali ne tiek talpa, kiek pikai.

  • vytautas

    Gal elektros panaudojimas b?t? priimtinas ir lengviausiai prieinamas.
    Tik reik?t? išmokti energija perduoti be laid?.

  • Oro varikl? fanas.

    Manau b?tu galima pamin?ti ora. Žinoma skamba keistai.Visk? oro variklyje padaro oro sl?gis. Tai reiškes, kad stumoklius stumia oro sl?gis. Šitoksai variklis išleidžia tiktai šilt? or?. Bet yra viena problema net iki 2024 met? su šiuo oro varikliu gali nuvažiuti 150km. Bet yra gera pus?. litras oro kainuoja 2Eur. palyginus benzino ir dyzelino kaina už litr? 3-4 Eur.

Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: