Sparčią dyzelių plėtrą po keleto metų pakeis benzininių variklių renesansas

Stulbinantis dyzelinių variklių augimas sekantį dešimtmetį ims silpti. Prognozuojama kad 2010 m. Vakarų Europoje dyzeliniams automobiliams teks 65% naujų automobilių rinkos, tačiau po 2015 m. jų dalis vėl sumažės iki mažiau 40%. Pagrindinė priežastis – griežtesnių ekologinių standartų užtikrinimas smarkiai padidins gamybos kaštus, dėl ko dyzeliniai varikliai taps mažiau patrauklūs gamintojams ir galiausiai – vartotojams. Tokį dyzelių kilimą ir kritimą prognozuoja Rinaldo Rinolfi, „Fiat Research Center“ variklių padalinio direktorius, daugelio laikomas modernaus dyzelinio variklio su bendrąja kuro magistrale tėvu.

R.Rinolfi vadovaujama inžinierių grupė, bendradarbiaujant su „Margeti Marelli“ ir kitu „Fiat“ grupės tyrimų centru, „Elasys“, sukūrė aukšto slėgio degalų įpurškimo technologiją, kuri ženkliai pagerino dyzelinių variklių parametrus ir sužadino smarkių jų išpopuliarėjimą.

1998 m., kada pasirodė bendros magistralės varikliai, dyzeliams teko 24,8% Vakarų Europos naujų automobilių rinkos. Tuo tarpu 2004 m. dyzeliniai automobiliai sudarė jau 48,3% šios rinkos. Prognozuojama, kad šiemet dyzeliai peržengs 50% ribą.

BMW 6 cilindrų dyzelinis variklis su turbina

Tačiau norint atitikti Europos Sąjungos (ES) „Euro 5“ oro taršos normas, kurios kaip tikimasi įsigalios apie 2010 m., ypač ženklų azoto oksidų (NOX) sumažinimą, dyzeliai pareikalaus brangios įrangos, sako R.Rinolfi. Laukiama, kad „Euro 5“ norma NOX sumažės iki 0,25 g/km. Todėl griežtesni emisijų standartai žymiai padidins kaštų naštą, kurią dyzeliai jau dabar turi, lyginant su benzininiais varikliais.

R.Rinolfi skaičiavimais, jau dabar dyzeliniai varikliai gamintojams atsieina apie 50% brangiau, negu panašių parametrų benzininės jėgainės. Iki 2010 m. dyzeliams bus privalomi smuklių dalelių filtrai ir modernesni valdymo blokai, dėl ko tokio variklio kaštai dar išaugs iki 500 eurų.

Jeigu, kaip tikimasi, ES apie 2015 m. įves „Euro 6“ standartą, R.Rinolfi mano, kad tai papildomai padidins dyzelinių jėgainių kainą 300-400 eurų. Š iuo atveju dyzelinis variklis taptų dvigubai brangesnis už panašų benzininį, kadangi ekologinių reikalavimų griežtinimas praktiškai nepadidins benzininių variklių kainos.

R.Rinolfi sako, kad jis pataria gamintojams per sekančius 10 metų tikėtis radikalių paklausos permainų benzinų ir dyzelinių variklių atžvilgiu. Dabar gamintojams trūksta pajėgumų gaminant dyzelinius variklius, tuo tarpu benzininių variklių gamyklos išnaudoja tik dalį savo pajėgumų. R.Rinolfi teigia, kad benzininių jėgainių gamybos pajėgumų perteklius truks jau neilgai, ir bus sugrįžta prie gamybos proporcijos, kuomet 2 benzininiams varikliams tenka 1 dyzelinis.

Š alia to, R.Rinolfi tikisi, kad benzininių variklių technologinė pažanga ir anglies kiekio padidėjimas dyzeliniuose degaluose galiausiai panaikins dyzelinių variklių pranašumą CO2 atžvilgiu.

Gamintojų reakcija yra prieštaringa. PSA tikisi, kad dyzelių techninė pažanga lems mažesnį gamybos kaštų padidėjimą, negu numato R.Rinolfi. Tuo tarpu „General Motors“ vadovai išesmės sutinka su R.Rinolfi prognozėmis.

Jau dabar gamintojai investuoja į turbinų pritaikymo benzininiams varikliams tyrimus. Todėl tiekėjai prognozuoja, kad turbininių benzininių variklių dalis jau artimiausiais metais daugiau negu padvigubės: nuo 10% 2004 m. iki 22% 2010 m.

Balandis 20, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Tendencijos"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: