Dideli, daug markių atstovaujantys dileriai silpnina konkurenciją?

Europos Komisija (EK) tikėjosi, kad automobilių pramonės išskirtinių teisių panaikinimas padidins konkurenciją mažmeninėje naujų automobilių rinkoje ir dėl to sumažės jų kainos. Vis dėlto „International Car Distribution Programme“ (ICDP) atlikus tyrimą paaiškėjo, kad realybė yra visiškai kitokia – didelių dilerių grupių rinkos dalis auga mažųjų salonų sąskaita. Be to, Vokietijoje, Italijoje ir Prancūzijoje sparčiau daugėja gamintojams priklausančių mažmeninės prekybos salonų.

IšICDP tyrimo paaiškėjo, kad pastaruoju metu dauguma didžiųjų Vokietijos dilerių ėmėsi prekiauti daugelio markių automobiliais, o 2001 m. jie atstovavo tik vienai markei ir dažniausiai veikė tik viename regione. Prancūzijoje padėtis panaši – daugelis 2001 m. tik vienos markės automobiliais prekiavusių dilerių pradėjo atstovauti keletui markių, tačiau net ir priešketverius metus didieji Prancūzijos dileriai veikė ne viename regione, bet visoje šalyje. Italijoje daug regioninių vienos markės dilerių ėmėsi prekiauti skirtingų markių modeliais ir išplėtė veiklą visoje šalyje.

ICDP duomenimis, pastaraisiais metais didžiosiose Europos rinkose 50 didžiausių dilerių grupių užimama rinkos dalis liko stabili arba šiek tiek išaugo, o bendras frančizių ir prekybos salonų skaičius smarkiai sumažėjo.

Gamintojui priklausantis “Renault” salonas Carcassonne’s mieste Prancūzijoje

ICDP tyrėjas Italijoje Luca Montagneras teigė, kad didžiųjų dilerių tinklų augimo buvo tikimasi, tačiau salonų skaičiaus sumažėjimas yra visiškai nelauktas. Automobilių gamintojai mano, kad mažesnis frančizių skaičius dar nereiškia dilerių skaičiaus mažėjimo.

1998-2004 m. Vokietijoje vyko sparti mažmeninės automobilių rinkos koncentracija: frančizių skaičius sumažėjo 45%, o prekybos salonų – 16%. Prancūzijoje per tą patį laikotarpį frančizių sumažėjo 12%, o prekybos salonų – net 23%. Tai reiškia, kad praradus vieną frančizę vidutiniškai užsidarydavo po du prekybos salonus. Frančizių kiekis Italijoje sumažėjo 18%, Didžiojoje Britanijoje – 17%, o Ispanijoje – tik 4%. Prekybos salonų šiose šalyse sumažėjo atitinkamai 20% Italijoje, 12% Didžiojoje Britanijoje ir 2% Ispanijoje.

Už konkurenciją automobilių pramonėje atsakingas EK narys Paolo Cesarini teigė manąs, kad susijungę dileriai taps pajėgesni ir tai paskatins konkurenciją. Jis taip pat pažymėjo, kad nepriklausomų remonto bendrovių skaičius smarkiai išaugo. Vis dėlto mažesnis dilerių skaičius nėra gera naujiena vartotojams, nes dabar daugeliui jų iki artimiausio prekybos salono teks sukarti ilgesnį kelią.

Dilerių skaičiaus sumažėjimas sukėlė diskusijas dėl vadinamojo teritorinio straipsnio, kuris turėtų būti panaikintas š.m. spalio 1 d. Nuo tada dileriai galės atidaryti prekybos saloną bet kurioje ES vietoje. Manoma, kad tuomet didžiosios dilerių grupės išsiplės į kitas šalis. Europos dilerių ir remonto bendrovių asociacijos CECRA vadovas Juergenas Creutzigas tvirtina, kad panaikinus teritorinį apribojimą dileriai nyks dar sparčiau. CECRA baiminasi, kad iki 2010, kuomet bus panaikinti visi konkurencijos automobilių pramonėje suvaržymai, dilerių skaičius sumažės net du kartus.

ICDP projektas tiria automobilių platinimą. Padedami gamintojų, dilerių, komponentų tiekėjų bei vyriausybių jį vykdo pramonės ekspertai bei akademikai.

Rugpjūtis 22, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Tendencijos"



Komentarai

  • Luke

    Kad butu pigiau gamtnii, nes automobilio savikainos priklausomybe nuo kiekio iki tam tikro (labai didelio) mastelio yra vos ne linijine.Tai neretas atvejis tarp passenger ir netgi visai dažnas tarp commercial

Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: