Debatai dėl ekologiškai švaraus automobilio tampa vis aršesni

Automobilių gamintojų vadovai šiuo metu karštai diskutuoja dėl geriausios ekologiškai švaraus automobilio koncepcijos, kuri galėtų būti įgyvendinta netolimoje ateityje. Panašu, kad šie debatai dar užsitęs, nes Tokijo automobilių parodoje buvo svarstoma dar daugiau įvairiausių pasiūlymų. Pastangos sukurti ekonomiškesnį ir mažiau aplinką teršianti automobilį ypač suintensyvėjo dėl išaugusių kuro kainų ir vis didėjančio susirūpinimo klimato atšilimu bei jo kaita, nes keičiantis klimato sąlygoms kyla įvairiausios stichinės nelaimės.

Daugelis gamintojų pripažįsta, kad perspektyviausia šiuo metu atrodo vandenilinio kuro ląstelių technologija, nes tuomet išvariklių į aplinką išmetami paprasčiausi vandens garai. Be to, vandenilį galima išgauti išvandens, tad šio kuro atsargos yra praktiškai neribotos. Vis dėlto vyrauja įsitikinimas, kad vandenilinių variklių technologijos masinei gamybai bus pritaikytos tik maždaug po dešimtmečio. “Nissan” ir “Renault” vadovas Carlosas Ghosnas sutinka, kad vandenilinio kuro ląstelių varomi varikliai atvers naują istorijos puslapį, nes bus atsikratyta priklausomybės nuo naftos, tačiau atkreipia dėmesį, kad ši technologija dar nesukurta.

Laukdami vandenilinių variklių pasirodymo, gamintojai aršiai ginčijasi, kokias kuro taupymo technologijas būtų galima taikyti jau artimiausiu metu. Kaip galimus variantus jie įvardija elektrinius bei dyzelinius hibridinius agregatus, dviem degalų rūšimis varomus variklius ir net elektrines jėgaines.

Į hibridinių sistemų traukinį pavėlavę Europos gamintojai pasisako už švaresnius dyzelinius variklius, kurie, jų teigimu, naudoja mažiau kuro ir yra pigesni nei benzininiai-elektriniai hibridiniai agregatai. BMW vadovas Helmutas Panke mano, kad, nepaisant tokių aršių viešų debatų, hibridiniai varikliai liks nišinė technologija ir per ilgą laiką užims iki 5% rinkos.

“GM Sequel” koncepcinis modelis

“Volkswagen” taip pat skeptiškai vertina hibridinę technologiją ir tikina, kad automobilių taršą galima sumažinti sukūrus sintetinius degalus. “Volkswagen” tyrimų skyriaus vadovas Wolfgangas Steigeris primena, kad reikia ieškoti alternatyvių energijos šaltinių, o ne paprasčiausių variklio patobulinimų. W.Steigeris pridūrė, kad sintetinių degalų kūrimo metu sukuptos žinios padės vystyti vandenilinių variklių technologijas, nes sintetiniai degalai gaminami išdaug angliavandenių turinčios žemės masės.

Tuo tarpu “Toyota” aktyviai propaguoja hibridinę technologija ir siekia hibridiniais agregatais aprūpinti visus savo modelius. Hibridinę jėgainę turės ir neseniai debiutavęs “Lexus” flagmanas LS. Tuo tarpu kiti Japonijos gamintojai, pavyzdžiui, “Honda” ir “Nissan”, ne tik vysto hibridinių bei kuro ląstelėmis varomų jėgainių technologijas, bet ir siekia sumažinti vidaus degimo variklių kuro sąnaudas tobulindami jų valdymo sistemas.

“Ford” vadovė Mary Ann Wright mano, kad esant tiek daug įvairių technologijų yra labai sunku nuspėti, kokiomis jėgainėmis automobiliai bus varomi ateityje, dėl to domimasi įvairiais sprendimais. Už tyrimus ir vystymą atsakingas “General Motors” viceprezidentas Larry Burnsas yra įsitikinęs vandenilinio kuro ląstelėmis varomų jėgainių sėkme ir teigia, kad gamintojų susiskaidymas stabdo šios technologijos plėtrą.

Hibridiniu varikliu varomas “Lexus RX400h”

L.Burnsas tikina, kad vandeniliniai varikliai bus gerokai paprastesni, nes juose judančių detalių bus net dešimt kartų mažiau nei vidaus degimo agregatuose. Skeptikai akcentuoja, jog vandenilinio kuro ląstelėmis varomiems automobiliams bus reikalinga itin brangi infrastruktūra, tačiau “General Motors” teigia, kad investavus 10-15 mlrd. dolerių (29-44 mlrd. Lt) vandeniliniu kuru būtų galima aprūpinti net 70% JAV gyventojų.

Š is gamintojas iki 2010 m. ketina pristatyti vandenilinį automobilį, kuris savo galimybėmis bei kaina nenusileistų įprastinėms benzininėms transporto priemonėms. “General Motors” kol kas neatskleidžia, kada ketina pradėti masinę vandenilinių automobilių gamybą, tačiau tikina, kad, per metus pagaminant nuo 500 tūkst. iki milijono tokių automobilių, jų kaina būtų ne didesnė nei įprastinių. Tokijo automobilių parodoje “General Motors” pademonstravo vandenilinį modelį “Sequel”, kuris be kuro papildymo gali nuvažiuoti 483 km.

“DaimlerChrysler” šioje parodoje pristatė vandenilinio kuro ląstelėmis bei ličio jonų akumuliatoriumi varomą prototipinį automobilį, kuris nepapildžius kuro gali nuvažiuoti apie 402 km. Š io modelio variklio galia siekia 115 AG.

L.Burnsas mano, kad kurdami vandenilinį variklį gamintojai turėtų dirbti ranka rankon. Anot jo, tai turėtų būti padaryta kaip įmanoma greičiau, nes įvairios ekonominės, politinės ir gamtos krizės įrodė dabartinės energetikos infrastruktūros pažeidžiamumą.

Lapkritis 29, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Tendencijos"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: