Aukštos degalų kainos keičia JAV rinkos struktūrą

JAV automobilių rinka šiuo metu išgyvena didelių ir staigių pokyčių etapą – benzino kainai perkopus 4 dolerių už galoną ribą (2,34 Lt/ltr.), o dyzelinui artėjant prie 5 dolerių už galoną (2,93 Lt/ltr.) dideli visureigiai ir pikapai masiškai keičiami į mažesnius automobilius, o degalų sąnaudos amerikiečius domina kur kas labiau nei arklio galios ar darbinis tūris. Ištiesų tokių staigių rinkos pokyčių JAV nebuvo nuo pat naftos krizės aštuntojo dešimtmečio pradžioje, tačiau šįkart manoma, kad didelės naftos kainos yra ne laikinas reiškinys, o naujoji realybė. „Ford Motor“ prekybos analitikas George,as Pipas teigia galįs lažintis išsavo namo, kad senieji pirkėjų įpročiai jau nebegrįš.

Nors degalų brangimas paveikė ir Europos rinką, čia pokyčiai ne tokie ryškūs: viena vertus, naftos brangimo poveikis degalų kainoms buvo mažesnis dėl didelių akcizų, kita vertus, maži automobiliai Senajame žemyne yra populiarūs dar nuo Antrojo pasaulio karo laikų, kuomet daugelis teišgalėjo įsigyti kuklų modelį su motociklo varikliu – kad ir legendinę „BMW Isetta“. Tuo tarpu amerikiečiai apie automobilį dažnai nuspręsdavo akimis išmatavę jo gabaritus, tad staigūs pokyčiai JAV gamintojams sukėlė rimtų problemų: ilgą laiką pagrindiniu jų pelno šaltiniu buvę gremėzdiški visureigiai ir pikapai su dideliais ir neefektyviais varikliais per labai trumpą laiką prarado visą žavesį.

“Honda Jazz/Fit”

„J.D. Power & Associates“ duomenimis, automobiliai su keturių cilindrų varikliais gegužę užėmė 45,6% JAV rinkos, tuo tarpu sausį jų dalis siekė tik 36,0%, o 2004 m. gegužę – vos 28,2%. Be to, per pirmus keturis šių metų mėnesius kompaktinių automobilių pardavimai išaugo 36,7%, o didelių visureigių rinka smuko 26,9%. Siekdamas geriau išsiaiškinti susidariusią padėtį leidinys „Automotive News“ apklausė beveik 650 JAV dilerių, kurių daugelis prekiauja amerikietiškais automobiliais. Net 7 iš10 amerikietiškų automobilių dilerių teigė, kad jų sandėliuose esantys automobiliai neatitinka ekonomiškų modelių poreikio, o trys ketvirtadaliai tvirtina, kad JAV gamintojai nepateikia tokių automobilių, kokių jiems dabar reikia.

Užsienio gamintojai skuba pasinaudoti susidariusia padėtimi: „Toyota Prius“ pardavimai balandį išaugo 66%, o „Honda Fit“ („Jazz“) šiemet ūgtelėjo net 68,7%. Los Andžele veikiantis „Honda“ dileris teigė, kad „Fit“ išgraibstomi tik juos atsivežus. JAV gamintojai siekia pasiūlyti ekonomiškų modelių, tačiau net ir šiemet numatomas „Ford Fusion“ su 2,5 ltr. varikliu, kurio degalų sąnaudos 100 km greitkelyje siekia 7,4 ltr., nėra itin įspūdingas.

“Chevrolet Suburban” parado svajonių automobilio statusą

Kai kurie gamintojai, reaguodami į susidariusią padėtį, ketina pasiūlyti ekonomiškų dyzelinių agregatų, pavyzdžiui, kitąmet JAV turėtų debiutuoti dyzelinė „Nissan Maxima“, tačiau sparčiai brangstant dyzelinui tai gali būti rizikinga investicija. Analitikai konstatuoja, kad šiuo metu amerikiečiai paprasčiausiai ieško mažesnių automobilių su kuklesniais varikliais. Dileriai pastebi, kad kartais vienas didelis šeimos automobilis keičiamas į du mažesnius ir ekonomiškesnius modelius.

„Small is beautifull“ – dabar teigia amerikiečiai. Mes galėtume išversti – mažas (automobilis) yra puikus.

Liepa 11, 2008   Įrašas priklauso rubrikai "Tendencijos"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: