Ateitis priklauso CO2 pagrindu veikiantiems oro kondicionieriams

Pastaruoju metu vis stiprėja įsitikinimas, kad anglies dioksidas yra realiausias kandidatas pakeisti automobilių oro kondicionavimo sistemose šiandien dažniausiai naudojamą hidrofluorangliavandenilį R134a. Manoma, kad nuo 2011 m. ES uždraus prekiauti automobiliais, kurių kondicionieriuose naudojama ši medžiaga.

Automobilių komponentų gamintojai “Visteon”, “Delphi”, “Denso” ir “Valeo” šiuo metu intensyviai kuria CO2 pagrindu veikiančius oro kondicionierius. Oro kondicionavimo sistemas turėjo didžioji dalis pernai Europoje parduotų vidutinių ir didelių automobilių. Siekdami įvertinti įvairių šaldymo medžiagų (šaltnešių) aplinkai daromą žalą mokslininkai sukūrė specialią globalinio atšilimo potencialo (Global Warming Potential, GWP) skalę. Anglies dvideginio GWP įvertis yra mažiausias – 1, tuo tarpu R134a – net 1,300. Tai reiškia, kad R134a aplinkai daro net 1,300 didesnę žalą nei CO2. Kitaip nei variklio išmetamos CO2 dujos, kondicionieriaus sistemoje cirkuliuojantis anglies dioksidas išesmės nepatenka į aplinką, o jei nedidelis šių dujų kiekis ir nutekėtų išsistemos, jų žala gamtai būtų minimali.

“Delphi” tiki, kad neblogas perspektyvas turi ir šiek tiek modifikuotas hidrofluorangliavandenilis R152a, kurio GWP įvertis yra 120. ES kol kas dar nenustatė oficialios GWP ribos, tačiau manoma, kad ji turėtų būti apie 150.

Europos automobilių komponentų gamintojų asociacija CLEPA kol kas neturi vieningos pozicijos dėl žalingojo šaltnešio R134a pakaito, nes jos nariai, tarp kurių yra ir kondicionavimo sistemų gamintojai “Behr”, “Bosch”, “Delphi”, “Denso”, “Valeo” ir “Visteon”, kuria skirtingas ES reikalavimus atitiksinčias technologijas.

“Visteon” sukurto CO2 pagrindu veikiančio oro kondicionieriaus schema

Už anglies dvideginio pagrindu veikiančių kondicionierių kūrimą atsakingas “Visteon” atstovas Romanas Hecktas teigia, kad CO2 kondicionierių sistemos veikia aukštesniu slėgiu ir dėl to gali greičiau atvėsinti orą automobilio salone. Anot jo, esant vidutinėms ir žemoms temperatūroms anglies dioksido pagrindu sukurti kondicionieriai naudoja mažiau energijos, tačiau orui įkaitus virš40(C šioms sistemoms automobilio salone prireikia papildomo radiatoriaus, o dėl to išauga kaštai. Be to, “Delphi” vadovai tvirtina, kad esant aukštoms temperatūroms CO2 pagrindu veikiantys kondicionieriai variklį apkrauna labiau nei tie, kuriuose naudojamas R152a šaltnešis.

“Visteon” teigia, kad CO2 kondicionieriai yra itin kompaktiški. Demonstraciniame “Audi A8″ modelyje įrengtoje “Visteon” sukurtoje sistemoje buvo vos 400 g CO2 šaltnešio. R.Hecktas teigia, kad analogiškose R134a pagrindu veikiančiose sistemose būna apie 1,8-2,0 kg šaldomojo skysčio. “Visteon” klimato kontrolės sistemų gamybos vadovas Nurdai Kucukkaya sakė, kad kol kas dar nežinoma, kiek kainuos CO2 pagrindu veikiantys kondicionieriai, tačiau per metus pagaminant apie milijoną šių sistemų jų kaina turėtų nedaug skirtis nuo dabartinių. Š altinių teigimu, už dabartinius R134a kondicionierius CO2 sistemos gali būti 40-200 eurų (138-691 Lt) brangesnės.

“Visteon” siekia, kad klimato kontrolės sistemos šiemet sudarytų 24% bendrovės pardavimų Europoje. Pernai šio gamintojo pardavimai siekė 3,7 mlrd. dolerių (10,7 mlrd. Lt). CO2 pagrindu veikiančius kondicionierius “Visteon” numato pradėti gaminti 2009 m.

“Denso” irgi mano, kad CO2 yra realiausias R134a pakaitas. Š io gamintojo sukurtas CO2 kondicionierius naudojamas eksperimentiniame vandenilinio kuro ląstelėmis varomame “Toyota FCHV” (Fuel Cell Hydrogen Vehicle) automobilyje.

“Visteon” sukurto CO2 pagrindu veikiančio oro kondicionieriaus schema

Į “Alfa Romeo 147″ modelį sumontuotą anglies dvideginio pagrindu veikiančią kondicionavimo sistemą “Delphi” pademonstravo dar pernai.

Pagrindiniai CO2 kondicionierių trūkumai yra sistemos sudėtingumas bei žaliavų kaštai. Š ie kondicionieriai veikia aukštesniu slėgiu, todėl gamintojams teks išesmės pertvarkyti kondicionavimo sistemas. Be to, dar reikia standartizuoti CO2 kondicionierių aptarnavimą ir apie šių sistemų ypatumus informuoti servisus. Didelė CO2 koncentracija gali būti nuodinga, todėl į automobilius turės būti montuojamos specialios sistemos, perspėjančios apie šių dujų nuotėkį.

Didžiausias R152a pagrindu veikiančių sistemų trūkumas yra tai, kad šis šaltnešis yra degus.

Spalis 27, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Tendencijos"



Komentarai

  • Darius

    Sveiki, ar yra Lietuvoje vedami mokymai apie šio tipo kondicionierius? Labai nor??iau pasitobulint

Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: