Kaip „Škoda“ sėkmė padeda ir kenkia „Volkswagen“ grupei

Didelė sėkmė netrunka prišaukti aplinkinių pavydą, tačiau „Automotive News Europe“ publikuotame Christiaano Hetznerio straipsnyje pastebima, jog puikūs „Škoda“ rezultatai kelia susirūpinimą ne tik konkurentams, bet ir pačiai „Volkswagen“ grupei. Wolfsburgo mieste Vokietijoje įsikūręs didžiausias Europos automobilių gamintojas stebi spartų „Škoda“ rezultatų gerėjimą, tačiau didžiąją dalį grupės investicijų kaštų padengianti „Volkswagen“ markė šiandien susiduria su rimtais iššūkiais.

Praėjusiais metais „Škoda“ pardavimų apimtis padidėjo net 13% ir pirmą kartą šios markės istorijoje perkopė milijono automobilių ribą. Veiklos pelnas išaugo daugiau nei 50%, o pelno marža padidėjo kone dviem procentiniais punktais iki 7%. Čekijos markė planuoja kas pusę metų pristatyti po naują ar atnaujintą modelį, sukurtą naujosios MQB architektūros pagrindu, ir ši strategija duoda puikių rezultatų. Šiemet „Škoda“ gamą papildė trečiosios kartos „Superb“, kuris salono erdve beveik nenusileidžia 5 serijos BMW, o kainuoja mažiau nei „Volkswagen Passat“. Kitąmet „Škoda“ planuoja pasiūlyti naują visureigį, kuris turės penkias arba septynias sėdimas vietas ir kol kas bendrovės viduje žinomas kaip „A-Plus SUV“.

“Škoda Superb”

Tuo tarpu „Volkswagen“ markei sekasi sunkiau – jos pardavimai išlieka stabilūs, tačiau pelningumas mažėja. Nors „Volkswagen“ automobiliai yra brangesni nei daugumos masinių markių, praeitais metais jos pelno marža siekė tik 2,5%. Iš dalies tai galima paaiškinti šiai markei tenkančiomis didelėmis investicijomis, pavyzdžiui, į MQB platformos kūrimą, kuria plačiai naudojasi ir kitos grupės markės. „Volkswagen“ grupės vadovas Martinas Winterkornas pripažino, jog MQB platformos pagrindu gaminama apie 20% „Volkswagen“ markės automobilių, tuo tarpu „Škoda“ markėje ši dalis yra kone dvigubai didesnė, tad tai atsispindi ir finansiniuose rezultatuose.

Ankstesnis „Volkswagen“ grupės valdybos pirmininkas Ferdinandas Piechas skatino konkurenciją tarp grupės markių siekdamas, kad jos neužmigtų ant laurų, tačiau jam pasitraukus buvo paskelbti ketinimai centralizuoti strateginių sprendimų priėmimą ir analitikai baiminasi, kad tai prigesintų „Škoda“ augimą. Vienas anonimų panorėjęs likti automobilių rinkos specialistas tvirtina, kad „Škoda“ tapo rimtu varžovu „Volkswagen“ markei ir tai lemia ne tik modernūs bei praktiški modeliai, bet ir greitesnis bei geresnis „Škoda“ vadovų darbas, iš kurio jų lėtesni ir konservatyvesni kolegos Wolfsburge turėtų tik pasimokyti.

“Škoda Superb”

M.Winterkornas ilgą laiką vadovavo ir pačiai „Volkswagen“ markei ir tik liepos mėnesį „Volkswagen“ markės vadovo postą užleido Herbertui Diessui. Analitikai baiminasi, jog dėl patiriamo spaudimo gerinti „Volkswagen“ markės rezultatus M.Winterkornas gali iš grupei priklausančių masinių markių suformuoti holdingą ir taip užmaskuoti problemas, nes geresni vienų markių rezultatai sušvelnintų prastą kitų markių padėtį. „Evercore ISI“ automobilių rinkos tyrimų vadovas Arndtas Ellinghorstas mano, jog labai svarbu, kad kiekviena markė savo rodiklius skelbtų atskirai, nes tik taip vadovybė jaučia spaudimą gerinti rezultatus.

Gera „Škoda“ infrastruktūra, žemi darbo kaštai ir kvalifikuoti specialistai iškart po Geležinės uždangos griūties pritraukė „Volkswagen“ dėmesį. Vokietijos bendrovė įsigijo šį Čekijos gamintoją, kuris šiemet švenčia 110 metų įkūrimo jubiliejų ir pirkėjams siūlo šešis skirtingus modelius. „Škoda“ gamyklose nuo konvejerių rieda ir kitų grupės markių modeliai, pavyzdžiui, Mlada Boleslave gaminamas „Seat Toledo“, o netrukus Kvasiny gamykloje prasidės ir naujo „Seat“ visureigio gamyba.

“Škoda Yeti”

„Škoda“ savo automobilius pristato kaip sumanų ir praktišką racionalaus pirkėjo pasirinkimą – daug dėmesio skiriama surinkimo kokybei, funkcionalumui, salono erdvei ir visa tai siūloma už prieinamą kainą. Nuo kitų ekonominių markių „Škoda“ skiriasi tuo, kad ji gali pasiūlyti pačių moderniausių technologijų, kurios paprastai diegiamos tik į brangesnius automobilius: tai efektyvūs turbininiai varikliai, dvigubos sankabos greičių dėžės, modeliai su keturių varomų ratų pavara ir pan.

Iki šiol Čekijos markė daugiausiai akcentavo gerą produktą už patrauklią kainą, emociniam patrauklumui bei sportiškumui neskirdama didelio dėmesio. Kitos masinės markės siekia gerinti savo įvaizdį siūlydamos brangius nišinius modelius, tokius kaip kabrioletai ar sportiškos įprastinių automobilių versijos, tačiau „Škoda“ tam neskiria daug dėmesio: sportišką RS versiją turi tik „Octavia“, o kabrioleto išvis nesiūloma ir net neketinama siūlyti. Vis dėlto ekspertai mano, kad markė turėtų skverbtis į aukštesnius rinkos segmentus, nes vien tik kaina besidominčius pirkėjus ateityje gali nuvilioti „Dacia“ ar iš Kinijos ateisiančios markės.

“Škoda Rapid”

„Škoda“ atstovai taip pat sutinka, kad vien tik gera vertė už pinigus nėra pakankamas argumentas šiandienos rinkoje ir atkreipia dėmesį į pernai Ženevos automobilių parodoje pademonstruotą išraiškingą „Vision C“ koncepcinį modelį. Anot Čekijos markės pardavimų vadovo Wernerio Eichhorno, „Vision C“ parodė markės dizaino galimybes ir atskleidė, kokia kryptimi ketinama pasukti.

Turtingesnius pirkėjus „Škoda“ siekia pritraukti su nauja „Monte Carlo“ apdailos linija, kuri automobilių išorei bei interjerams suteikia sportiškumo bei išskirtinumo. W.Eichhornas pastebėjo, kad, pavyzdžiui, „Fabia Monte Carlo“ Prancūzijoje sudaro 30-40% visų šio modelio pardavimų.

Nauja apdailos linija, patrauklios kainos, modernūs ir erdvūs automobiliai – visa tai lėmė, kad „Škoda“ tapo rimtu varžovu „Volkswagen“ markei. Remiantis naujausiu „J.D. Power“ vartotojų pasitenkinimo tyrimu, „Škoda“ Didžiojoje Britanijoje užėmė ketvirtą vietą ir smarkiai aplenkė penktoje likusią „Volkswagen“. Tuo tarpu Vokietijoje ji atsidūrė penktoje vietoje ir net dviem pozicijom aplenkė „Volkswagen“ markę.

“Škoda Fabia Monte Carlo”

Šios markės finansinė padėtis taip pat yra nepriekaištinga. Per paskutinius ketverius metus jos veiklos marža vidutiniškai sudarė 6,5%, t.y. 0,5 procentinio punkto daugiau nei „Volkswagen“ markės tikslas 2018 metams. Be to, „Škoda“ beveik visuomet augimą finansuodavo savo lėšomis. Grynųjų pinigų srautas pernai išaugo daugiau nei dvigubai iki 840 mln. eurų, o grynasis likvidumas gruodžio pabaigoje viršijo 2 mlrd. eurų. Vis dėlto bene didžiausią įspūdį daro „Škoda“ gebėjimas gamybos apimtis didinti gerokai sparčiau nei personalo kiekį. Prieš dešimtmetį vienam „Škoda“ darbuotojui vidutiniškai tekdavo 21 pagamintas automobilis, tuo tarpu pernai šis rodiklis išaugo iki 30 automobilių vienam darbuotojui.

Vis dėlto „Škoda“ susiduria ir su iššūkiais. Kaip ir kitiems rinkos dalyviams, Čekijos markei reikia spręsti problemas dėl vis griežtinamų aplinkos taršos normatyvų bei skaitmeninės revoliucijos. Be to, „Škoda“ yra labai priklausoma nuo Europos ir Kinijos rinkų, tuo tarpu Rusijoje ir Indijoje jos pozicijos yra gan silpnos. Šios markės automobiliais neprekiaujama JAV rinkoje ir W.Eichhornas patvirtino, kad kol kas neplanuojama pradėti veiklą šioje šalyje.

Iki 2018 m. „Škoda“ tikisi pasiekti 1,5 mln. vnt. pardavimų apimtį, tačiau tam gali sukliudyti nepakankamai sparčiai augantys pardavimai Rusijoje ir Indijoje. Dėl to W.Eichhornas mano, kad 1,5 mln. vnt. kiekiui pasiekti prireiks papildomų metų, tačiau „IHS Automotive“ analitikai nusiteikę skeptiškiau – jie prognozuoja, kad 2018 m. „Škoda“ parduos apie 1,1 mln. automobilių. Be to, „Škoda“ augimui gali kliudyti ir jau minėto „Volkswagen“ masinių markių holdingo sukūrimas.

Rugpjūtis 24, 2015   Įrašas priklauso rubrikai "Analize"