Hibridinės technologijos: „Toyota“ priešlikusį pasaulį

„Toyota“ intensyviai vystomos hibridinės technologijos yra vienas rizikingiausių šiuolaikinio automobilių gamybos verslo projektų. „Toyota“ prezidentas Fojio Cho teigė, kad gamintojas per artimiausius kelerius metus hibridinių modelių pardavimus tikisi padidinti iki milijono automobilių per metus, o šiemet Japonijos bendrovė žada realizuoti apie 300 tūkst. hibridinių automobilių. Tuo tarpu kiti gamintojai šią technologiją vertina gana skeptiškai, nes mano, kad dėl padidėjusių kaštų išaugusios automobilių kainos atbaidys pirkėjus ir hibridiniai modeliai užims tik nedidelę rinkos dalį.

Dauguma Europos automobilių gamintojų didžiausią dėmesį skiria dyzelinių variklių tobulinimui. Anot rinkos tyrimų bendrovės „J.D. Power-LMC“, hibridinių automobilių pardavimai Europoje iki 2009 m. pasieks tik 100 tūkst. vnt. per metus. Hibridinių modelių populiarumas Senajame žemyne turėtų šiek tiek išaugti dėl griežtesnių aplinkos taršos normų.

Š iaurės Amerikoje hibridiniai automobiliai išpopuliarėjo būtent dėl aplinkosaugos reikalavimų, kurie yra „neįkandami“ dyzeliniams modeliams. Anot „J.D. Power-LMC“, dyzeliai pernai sudarė tik 3,4% JAV lengvųjų automobilių rinkos.

“Lexus RX” modelio hibridinė versija RX400h

Vis dėlto „Toyota“ turėtų gerai pasipelnyti, jeigu paaiškės, kad hibridinės technologijos skeptikai buvo neteisūs, nes, pavyzdžiui, Europoje dyzeliai šiuo metu yra aršiai kritikuojami dėl pernelyg didelės aplinkos taršos. „Toyota“ yra vienintelis gamintojas, kuriantis hibridinius variklius ir priekiniais, ir galiniais ratais varomiems automobiliams bei naudojantis hibridinę technologiją su keturių, šešių ir netgi aštuonių cilindrų varikliais. Anot šios bendrovės atstovo, laikui bėgant visi „Toyota“ modeliai bus komplektuojami ir su hibridiniais agregatais.

Jau šį mėnesį Europos pirkėjams bus pasiūlytas pirmasis prestižinės „Lexus“ markės modelis su hibridiniu varikliu – visureigis RX400h, kuris komplektuojamas su 270 AG V6 jėgaine. Hibridinį agregatą sudaro įprastinis vidaus degimo variklis bei elektrinis motoras.

Hibridiniai modeliai smarkiai pagerino „Toyota“ įvaizdį. Japonijos gamintojas tyrimams negaili lėšų ir šiuo metu jau turi net 650 hibridinių technologijų patentų, kurie ateityje galėtų suteikti tam tikrą pranašumą prieškonkurentus. Pavyzdžiui, „Ford Motor“ įsigijo licenziją JAV rinkai skirtame visureigyje „Escape“ panaudoti „Toyota“ technologijas. Tokią pat galimybę svarsto ir „Porsche“.

„Toyota“ būtų naudingas ir kuro ląstelėmis varomų automobilių išpopuliarėjimas. Tokiuose modeliuose naudojama daug hibridinių technologijų, taigi „Toyota“ gautų nemažai pajamų parduodama licenzijas. Vandenilinės kuro ląstelės yra ekologiškai švarus energijos šaltinis. JAV Energijos ir aplinkos tyrimų centro Transporto skyriaus vadovo K.G.Duleepo teigimu, hibridiniai ir kuro ląstelių varikliai turi nemažai bendrų komponentų, pavyzdžiui, elektroniką bei elektrinius motorus, dėl to šioje sityje „Toyota“ turėtų konkurencinį pranašumą. Neišpopuliarėjus kuro ląstelėms, „Toyota“ hibridiniai varikliai būtų pranašesni dėl mažesnių kuro sąnaudų.

Hibridinis automobilis “Toyota Prius”

Kiti automobilių gamintojai šią technologiją vertina atsargiau, nes neaišku, ar pirkėjai sutiks už hibridinę technologiją papildomai pakloti maždaug 3,5 tūkst. dolerių (10 tūkst. Lt). Europoje hibridiniai automobiliai už atitinkamus dyzelinius modelius bus brangesni apie 4 tūkst. eurų (14 tūkst. Lt). Senajame žemyne hibridinius automobilius kol kas siūlo tik „Honda“ ir „Toyota“. Pasak „J.D. Power-LMC“, hibridinių modelių rinkos dalis Europoje ir toliau bus nežymi, nebent staiga padidėtų šių modelių pasiūla ir sumažėtų jų kaina.

JAV hibridiniais automobiliais be „Toyota“ prekiauja ir „Honda“ bei „Ford“. „Nissan“ įsigijo teisę panaudoti „Toyota“ hibridinę technologiją kitąmet pasirodysiančiame „Altima“ modelyje, o „General Motors“ ne anksčiau kaip 2007 m. pristatys hibridinius visureigius bei pikapus.

„Toyota“ nėra monopolizavusi hibridinių technologijų rinkos – šioje srityje jau seniai dirba „Ford“ ir „Honda“, o „General Motors“ gruodžio mėnesį pasirašė susitarimą su „DaimlerChrysler“ dėl bendradarbiavimo vystant hibridines technologijas. Š ias sistemas aktyviai kuria ir „Hyundai“. Manoma, kad, nepaisant šių pastangų, „Toyota“ turės nemažą galią parduodama intelektinės nuosavybės teises, nes įsigyti „Toyota“ licenziją bus daug paprasčiau nei savo jėgomis sukurti gana sudėtingą sistemą.

650 „Toyota“ patentų apima hibridinių variklių valdymo logiką, pirminės energijos šaltinius, antrinės energijos akumuliatorius bei variklio ir generatoriaus sistemą. Hibridinio „Prius“ modelio kūrimui šis Japonijos gamintojas išleido apie 800 mln. dolerių (2,274 mln. Lt), tačiau nemažą dalį šios sumos sudaro įprastinės automobilio kūrimo išlaidos. Hibridinė „Prius“ technologija kainavo tiek pat kaip ir įprastinės transmisijos kūrimas.

Hibridinės technologijos kritikai teigia, kad tokių automobilių rinka yra pernelyg maža. „Renault“ ir „Nissan“ vadovas Carlosas Ghosnas mano, kad kol kas tai yra ekonomiškai nenaudinga, nes hibridinių modelių kūrimo kaštai viršija jų pridėtinę vertę. „General Motors“ valdybos vicepirmininkas Robertas Lutzas hibridinius modelius laiko „Toyota“ rinkodaros priemone.

„J.D. Power-LMC“ atlikta vartotojų apklausa parodė, kad pirkėjams labiau rūpi automobilio ekonomiškumas, o ne mažesnė aplinkos tarša. Kuro sąnaudas galima mažinti ir pigesnėmis technologijomis, pavyzdžiui, naudojant filtrais aprūpintus dyzelinius variklius, šešių laipsnių pavarų dėžes, turbinas, etanolį ar cilindrų laikino išjungimo sistemas. Vis dėlto analitikai įspėja, kad visas šias technologijas „Toyota“ gali pritaikyti hibridiniuose modeliuose ir dar labiau sumažinti kuro sąnaudas.

Hibridinės technologijos pridėtiniai kaštai*

Reikia papildomai sumontuoti:
- akumuliatorių, akumuliatoriaus valdiklį ir aušinimo sistemą 3,980 Lt
- elektroninę valdymo sistemą ir inverterį 3,980 Lt
- elektrinį variklį (50kW) 1,706 Lt
- saugos priemones bei kintamos/nuolatinės srovės keitiklį 1,706 Lt
Reikia išmontuoti:
- įprastą transmisiją 1,422 Lt
Pridėtiniai kaštai, lyginant su įprastiniu automobiliu: 9,950 Lt

*Š altinis: JAV Energijos ir aplinkos tyrimų centras

Birželis 15, 2005   Įrašas priklauso rubrikai "Analize"



Parašykite komentarą

Vardas:   
Komentaras: